Kuchnia, Zdrowie

Twoje dłonie są doskonałą miarką jedzenia. Sprawdź zatem, jakie powinny być idealne porcje dla Ciebie!

Spread the love

Prawidłowe określenie odpowiedniej ilości jedzenia jaką powinniśmy spożywać każdego dnia nie jest wcale łatwym zadaniem. Najlepiej świadczą o tym ludzie ze zbędnymi kilogramami, których widujemy codziennie na ulicy. Niektórzy z nich zajadają stres albo szukają w jedzeniu przyjemności, kiedy jeszcze inni objadają się, gdyż inaczej jeść nie potrafią – zostali po prostu tak wychowani.

Niezależnie od tego, do której grupy zaliczasz się Ty, jeżeli tylko postawisz sobie za cel zrzucenie zbędnego balastu – przed Tobą trudne zadanie. Różnimy się przecież wzrostem, wagą, wiekiem, trybem życia – a od tego uzależnione jest nasze zapotrzebowanie kaloryczne.

Jak zatem określić właściwie porcje, jakie powinniśmy spożywać w ciągu dnia? Czy jedyne rozwiązanie to skrupulatne odmierzanie kolejnych składników i katorżnicze zliczanie kalorii? Nic z tych rzeczy! Można zrobić to intuicyjnie i szybko. Rozwiązanie jest bliżej niż myślisz – dosłownie na wyciągnięcie ręki.

1. Pięć posiłków dziennie

Spójrz na swoją rękę – ile palców widzisz? Pięć i to jest właśnie idealna liczba posiłków, które musisz zjeść w ciągu dnia, aby dostarczyć organizmowi odpowiedniej liczby posiłków. Ważna jest też kolejność i proporcje poszczególnych palców. I tak Twój kciuk przedstawia śniadanie, palec wskazujący poranną przekąskę, środkowy palec oznacza obiad, palec serdeczny to podwieczorek, a mały palec wskazuje na kolację. Także ilość jedzenia podczas każdego posiłku powinna być proporcjonalna do wielkości palców: lepiej zjedz więcej śniadaniową porą, za to obiad niech będzie lżejszy.

2. Pięść pełna węglowodanów

Makaron, chleb, ryż, kasza lub ziemniaki – porcja tych węglowodanów wielkości pięści wystarczy, aby zaspokoić Twój apetyt w trakcie posiłku.

3. Białko w dłoń

Mięso, ryba lub tofu: ilość białka mieszcząca się w dłoni w zupełności wystarczy aby zaspokoić Twoje białkowe potrzeby na posiłek.

4. Sera na dwa palce

Jeżeli ser gości na stałe w Twoim menu, to jestem niemalże pewna, że z reguły jadasz go za dużo! Zawsze kończy się tak samo – po dwóch kromkach z serem podjadasz jeszcze kilka plasterków. Prawda jest taka, że aby zaspokoić podniebienie i przyswoić niezbędny organizmowi wapń wystarczy, że dziennie nie przekroczysz dawki wyznaczonej przez dwa palce – wskazujący i środkowy.

5. Dawka tłuszczu zamknięta w opuszku

To nie jest dużo, ale uwierz mi, że wystarczy. Nie potrzebujesz większej ilości masła czy oleju na posiłek niż tyle aby wypełnić nim końcówkę wskazującego palca – niezależnie od tego, czy jest to masło na porannych kanapkach czy też olej z dressingu na sałatce.

6. Dwie garści owoców i warzyw


To niezwykle łatwy sposób pomiaru ilości owoców i warzyw towarzyszących obowiązkowo każdemu posiłkowi!

7. Zaciśnięta pięść deseru

Dla miłośników deserów jest to najlepsza miarka na idealne określenie, ile słodkich przekąsek można zjeść w ciągu dnia – czy to pod postacią lodów, kawałka ciasta czy też czegoś innego.


Teraz już wiesz, jak sprawdzić czy jesz odpowiednią dla siebie wielkość porcji.

Należy jednak pamiętać, że powyższe wytyczne nie dotyczą dzieci, ponieważ mają one większe niż dorośli zapotrzebowanie na owoce, warzywa i mięso, a także osób chorych.

I pamiętaj, że jeśli chodzi o jedzenie, to jego jakość jest zawsze lepsza niż ilość. W końcu ktoś mądrze powiedział, że nożem i widelcem kopiemy sobie grób. Smacznego!

Jeżeli pomogłam Ci choć trochę, to podziel się proszę tym postem ze znajomymi!

A jeżeli chcesz jeszcze skuteczniej walczyć z niechcianymi kilogramami, skorzystaj koniecznie  z tego narzędzia!

Warto, tym bardziej, że z kodem: WEBE96MC możesz uzyskać 10% zniżki na Plan treningowy dla kobiet 😉

źródła: pixabay.com, foodfacts.com

  • admin

    p